Прийменник як службова частина мови

Тема. Прийменник як службова частина мови. Прийменник як засіб зв’язку слів у словосполученні
Мета: поглибити знання учнів про службові частини мови, зокрема, закріпити уявлення про особливості  прийменника   як  частини мови; формувати в школярів уміння розпізнавати прийменники в реченні, відрізняти їх від префіксів, виробити відповідні правописні вміння і навики; розвивати навички роботи з мовним матеріалом; виховувати в учнів мовленнєву культуру.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: підручник, таблиця, комп’ютер, мультимедійний комплекс
 Методи  і  прийоми: фронтальна бесіда, робота у групах, колективна робота.
Перебіг  уроку
I. Організаційний момент

- Доброго дня, діти!
- Як  самопочуття? Не дивуйтеся. Я повинна знати, як ви себе почуваєте, бо в народі кажуть: «Краще гарний настрій, ніж солодкий пиріг», а буде гарний настрій, то буде й успіх у ваших справах. То ж - посміхніться!
   II. Мотивація навчальної діяльності школярів
 - Сьогодні ми продовжимо вивчення  теми «Частини мови» і поглибимо  знання про службову частину – прийменник. Але почнемо ми зовсім з 
іншого. У мене в руках – річ, яка необхідна кожній людині, ця річ – найцінніша у світі, її не купиш ні за які гроші. Як ви думаєте – що це?
Так, це – ЗДОРОВ’Я.
1.                 Інтерактивний метод «Асоціативний кущ» (СЛАЙД№4)
Які асоціації виникають  у вас зі словом  здоров’я

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Оголошення теми та мети уроку
Відтворення й узагальнення  понять і засвоєння відповідної  системи знань:
 Вправа    «Незакінчене речення»  (СЛАЙД№5)
1. Наука, яка вивчає частини мови, називається...
2. В українській мові  є ... частин мови.
3. Самостійні частини мови відрізняються від службових тим, що ...
5. У реченні службові  частини  мови служать для...
6.  Я знаю, що прийменник − це частина мови, яка...
        
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
  1. Лінгвістичне дослідження (СЛАЙД №8)
Прочитати текст. Яка його тема? Ідея? Виписати  прийменники разом із  словами, до яких вони належать. Зробити словотвірний аналіз і розбір за будовою підкресленого слова, з’ясувати, яка це частина мови.
         У кожного з нас є три вірних помічники: свіже повітря, сонце і вода. Вони допомагають  стати менш залежними від примх  погоди, захищають від застуди та грипу. Процедури  оздоровлення  за  допомогою повітря, сонця і води називають  загартовуванням. До процедур загартовування належать повітряні і сонячні ванни, умивання та обливання холодною водою, ходіння босоніж тощо.
ü    При  яких  самостійних  частинах мови стоять  прийменники?
ü    Якою є їх роль у реченні?
     2. Робота з  теоретичним  матеріалом  підручника ( параграф  31)
 3. Слово вчителя

     Прийменники  разом  із  відмінковими  формами  іменників, числівників,   
     займенників можуть  виражати  різні  відношення (таблиця)  
 (СЛАЙД№9)

 4. Практичне  завдання
  1. Навести власні приклади різних відношень, які виражають  прийменники разом із відмінковими формами.
  2. З поданими словосполученнями  скласти прості речення:
(зошити для письма, на відміну від, зайти після занять).  
 
 5. Робота біля дошки (СЛАЙД №10)
    1. Визначити, з яким відмінком іменника узгоджуються записані на дошці дієслова. З’ясувати, з якими відмінками найчастіше вживаються прийменники.
           ЗРАЗОК: Наближатися до лісу (Р.в.)
Відпочивати …(….в.), купатися … (….в.), дивитися …(….в.), летіти …(….в.), сидіти …(….в.), пливти …(….в.), захворіти … (….в.),  лікуватися …(….в.)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (Слайд №11)
( для тренування зору)


1. Міцно закрити очі на 3-5 сек., відкрити і повторити ще 6-8 разів.
2. Швидко блимати очима протягом 1-2 хв.
3. Дивитися далеко  вперед  2-3 сек.
4. Голову тримати нерухомо. Очі підняти вверх, опустити вниз.
 Повернути вправо, вліво. Повторити це 3-4 рази.
6. Колективна  робота за  таблицею (СЛАЙД №12)
    1. Розглянути таблицю "Прийменники й відмінки" і з'ясувати  правопис прийменників з іменниками, числівниками, займенниками.
    2. Виписати приклади  вживання прийменників із відмінками з таблиці, або скласти  самостійно і ввести їх у речення
   3. Зробити висновок  про вживання прийменників із  відмінками:

                                                  Висновок (СЛАЙД №13)
   Прийменник може вживатися з формою одного, двох та трьох  відмінків.  Прийменники не вживаються з Н.в. і К.в. Лише з прийменниками вживається М.в.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Інтерактивний метод «Мікрофон» (СЛАЙД №14)
     
Тема для обговорення:
 «Прийменник як  службова частина мови»
V. Підведення  підсумків
  Рефлексія (СЛАЙД №15)
 Незакінчене речення
ü  Сьогодні на уроці ми дізналися , що…
ü  Набуті знання  мені знадобляться, щоб…
ü  Найбільше на уроці мені сподобалось…
ü   Мій настрій після уроку…   
   VІ. Домашнє завдання (СЛАЙД №16)
1.  Вивчити  теоретичний  матеріал підручника (параграф 31).
2.   Виписати з художнього тексту 6 речень із прийменниками.









Тема. Непохідні й похідні прийменники. Групи прийменників за будовою
Мета: поглибити знання учнів про особливості прийменника як  службової
 частини мови; формувати вміння правильно поділяти прийменники за   морфологічною  будовою та за походженням; розвивати навички  правильного  написання непохідних  і  похідних  прийменників; виховувати в учнів уміння  правильно організувати  свій  режим  дня, харчування, навчати формувати здоровий спосіб життя.
Тип уроку: формування вмінь і навичок
Обладнання: підручник, таблиці (з української мови –  «Непохідні та  похідні  прийменники»), картки, мультимедійний проектор, комп’ютер, слайдова презентація.
Методи  і  прийоми:   робота у групах, колективна робота.
Перебіг уроку
І.  Організаційний момент
На попередньому уроці ми дійшли висновку, що найдорожчий скарб - це здоров’я. Воно як свічка, поки горить – тепло та затишно.
Вигорить свічка - зникне життя.
За гроші можна купити будинок, та не купиш затишок.
За гроші можна купити ліжко, та не купиш сон.
За гроші можна купити взуття, та не купиш рухливість ніг.
За гроші можна купити ліки, та не купиш здоров’я.
Народна мудрість каже: "Бережи одяг, доки новий, а здоров’я - доки молодий".
А чому, доки молодий? (Міркування дітей).  
ІІ.  Мотивація навчальної  діяльності  школярів
Який у вас настрій? Передайте виразом обличчя. Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм із товаришем. З  виразу обличчя я бачу, що все гаразд і загальни  ваш настрій можна показати так :   
  
                             Обличчя людини, яка має гарний настрій   
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
   1. Перевірка домашнього завдання   Виписати з художнього тексту 6 речень із прийменниками
   2. Вибірковий диктант (СЛАЙД №4)
    Виписати  прийменники  із залежними  словами. Визначити, які це  частини мови, з якими  відмінками вживаються використані прийменники та які виражають відношення.
1.                Робіть висновки про своє здоров’я по тому, як ви радієте ранку.
2. Кожна  людина впродовж дня повинна  багато чого зробити. 3. У будь-яку пору року вранці  виконуй ранкову зарядку. 4. Активні рухи руками, ногами, тулубом заряджають людину енергією на весь день. 5. Під режимом харчування  розуміють чіткий розподіл окремих вживань їжі протягом доби.
 ІV. Оголошення теми та мети уроку
 V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу  

1. Інтерактивний метод «Коло ідей»  (СЛАЙД №5)
Обґрунтувати  проблемне питання:  якими частинами  мови  виступають у поданих  реченнях   омонімічні слова.
1.                На уроці фізкультури діти стали в коло.
2.                Спортсмени бігали коло річки. 
 Очікувані  обґрунтування:
 1. У першому реченні виділене слово відповідає на запитання  що? – коло;
     у другому реченні виділене слово входить до складу запитання  коло     
     чого? – коло річки.
 2. У першому реченні виділене слово має лексичне значення;
     у другому – служить для зв’язку слів.
 3. У першому реченні виділене слово виступає членом  речення (присудок);
     у другому реченні виділене слово можна замінити  прийменником.    
     синонімом  біля.
Висновок: У першому реченні слово коло – іменник, у другому – прийменник.
   2. Робота  із  теоретичним  матеріалом

1. Пояснення  вчителя за таблицею  (СЛАЙД №6)
2. Знайомство  із  теоретичним  матеріалом  підручника (параграф 32).
3. Розподільний диктант(СЛАЙД №7)
Записати  сполучення  слів  із  прийменниками  у  два  стовпчики:
у перший – із похідними  прийменниками, у другий – із непохідними.
Наді  мною, коло лісу, з-поміж людей, з гори, протягом року, понад лісами, згідно з наказом, о сьомій годині, незалежно від погоди, край дороги, біля столу, на дошці, під землею, без нас.
Визначити, від яких частин мови утворилися  похідні  прийменники. 

4. Самостійна робота у зошитах (СЛАЙД №9)
Записати  речення, підкресливши  омонімічні слова. З’ясувати, які це частини  мови , від яких повнозначних частин  мови  утворилися похідні  прийменники.
Коли читаєш, не тримай книжку  близько від очей. Туристична група зупинилась близько лісу. Навколо стояла тиша. Спортсмени бігали навколо стадіону.  Закарпаття — курортний край. Край дороги побудували спортивний майданчик.
5. «Навчаючи – учусь» (СЛАЙД №10)

 Учні мовчки  розглядають таблицю «Розподіл  прийменників  за будовою», а потім діляться  цією інформацією із іншими учнями класу.
 6. Коментований диктант із творчим завданням (СЛАЙД №11)
Записати речення, підкреслити прийменники, визначити їх вид за будовою та з яким відмінком вживається. Пояснити орфограми.
Під режимом харчування  розуміють чіткий розподіл окремих вживань
 їжі протягом доби.Здоровим школярам  слід їсти чотири рази на добу з інтервалом у чотири години. Під час їжі будь зосередженим, добре пережовуй їжу. Не слід їсти в проміжках між їжею, бо від цього порушується робота залоз органів травлення, знижується апетит
Творче  завдання. Три учні працюють біля дошки:
                 І варіант - фонетичний аналіз слова  їжею;
                  ІІ варіант - словотвірний аналіз слова розподіл,
                  ІІІ варіант - морфологічний розбір слова  харчування.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
  1.  Гра «Хто швидше» (СЛАЙД №12)
 Визначте рядок, у якому похідні прийменники утворені від: 
      а) іменників; 
      б) прислівників.
А.  1. Коло, край, кінець, протягом.
      2. Углиб, уздовж, навпроти, поруч.
      3. Наперед, навколо, крізь, назустріч.
      4. Опісля, близько, проміж, посеред.
Б.  1. Близько, вглиб, край, посеред.
     2. Навколо, навкруги, вздовж, упоперек.
     3. Напередодні, окрім, замість, проміж.
     4. Назустріч, протягом, кінець, наперекір.
2. Робота з таблицею

Скласти зв’язну розповідь про поділ прийменників на  групи за будовою, походженням та утворенням, користуючись поданою таблицею (СЛАЙД №14).
3. Робота  біля дошки (СЛАЙД №15)
1. Скласти по два  речення з поданими  словами, щоб  вони  були  то повнозначними частинами мови, то  прийменниками.
Навкруги, кінець, довкола, поряд.     
4. Самостійна робота у зошитах
Скласти і записати у зошити план роботи на вихідний день або свій режим на кожен день, використовуючи  прийменники різних груп за походженням та будовою.
VІІ. Підведення  підсумків. Оцінювання
Рефлексія (СДАЙД №16)
ü    Що нового дізналися на уроці?
ü    Що для вас було найцікавішим?
ü    Що для вас виявилося найскладнішим?
ü    Над чим, на вашу думку, варто ще попрацювати?
Оцініть свою роботу та роботу товариша (у кожного на парті – смайлики)

ПРАЦЮВАВ 
ВІДМІННО
ПРАЦЮВАВ 
ДОБРЕ
ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО
МАЙЖЕ НЕ 
ПРАЦЮВАВ

                              



VІІІ. Домашнє завдання  (СЛАЙД №17)
1.                Вивчити теоретичний  матеріал підручника параграфу 32.
2.                Вправи за підручником 395.














Тема. Особливості вживання прийменників
Мета: поглибити знання учнів про прийменник як службову частину мови та
навички правопису прийменників; ознайомитися з особливостями використання деяких прийменників, удосконалювати правописну грамотність учнів;
формувати мовленнєву культуру; виховувати  превентивні знання.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, таблиця, картки, цитати, крилаті вислови  комп’ютер, мультимедійний проектор, слайдова презентація.
Методи  і  прийоми: фронтальне опитування, самостійна  робота,  робота у групах, колективна робота,  інтерактивні методи.

Перебіг  уроку

І.  Мотивація навчання школярів
Доброго дня, любі діти. Погляньмо у віконце – як яскраво світить сонечко на небі, посміхніться йому,  посміхніться один одному!

ІІ.  Оголошення теми  і  мети уроку
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

2. Робота у групах із диференційованими завданнями
1 група (ІV рівень) (СЛАЙД №5)
Прочитайте художній текст на лінгвістичну  тему, підкресліть прийменники разом із формами іменників чи займенників, з якими вони вживаються. Продовжіть розповідь про сполучення прийменників із родовим відмінком. Урахуйте, що найчастіше вони використовуються у функціях: напрямку, дії, місця, мети, причини, відсутності чогось.
 Давнім і новим прийменникам притаманна постійна звичка - стояти при іменниках. Прийменники є вірними помічниками іменника в багатьох граматичних справах. До того ж вони поєднуються не з іменниками взагалі, а з певними іменниковими формами. Найбільше полюбляють прийменники сполучатися з родовим відмінком. За кількістю прийменників родовий випередив усі відмінки. Понад сто п'ятдесят прийменників забажали поєднуватися з ним.         
2 група (ІІІ рівень) (СЛАЙД №6)        
            Спишіть пари слів. Складіть із ними речення про те, як впливають шкідливі звички на організм  дитини. Поясніть написання прийменників із частинами мови та способи, за допомогою яких розрізняють прийменники  від префіксів.  Напам’ять – на пам’ять,  убік – у бік, в останнє –  в останнє.
 3 група (І-ІІ рівень) (СЛАЙД №7)
Вибери із поданих у дужках потрібний прийменник. Обґрунтуй свій 
вибір. Підготуй розповідь про варіанти прийменників у, з, над, від.
Щорічно никотин вбиває (у, в)  світі понад ста двадцяти тисяч людей. Курця (із, з, зі) стажем легко впізнати за помітним огрубінням голосу, пожовтінням зубів, неприємним запахом (із, з, зі) рота, жовтуватим кольором шкіри і зморшками на обличчі, нездоровим виглядом волосся. Оберігайте себе(від, од) шкідливих звичок (Над, наді) світом нависла страшна загроза – СНІД!
 ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
1.   Колективний  розгляд теоретичного матеріалу підручника 
2. Творча самостійна робота (СЛАЙД №8)

 Перекласти словосполучення українською  мовою. З’ясувати,  які прийменники є відповідниками російського прийменника  по. З двома – трьома словосполученнями  скласти речення  із  ключовими  словами  інфекція, імунітет. Підкреслити у  складених  реченнях головні  та другорядні  члени.
     По многим причинам (з багатьох причин), по моему адресу (на мою адресу), по возвращению (після повернення), по выходным (у вихідні) по собственному желанию (за власним бажанням), дежурний по классу (черговий по класу), по всем направлениям (в усіх напрямках), курсы по изучению (курси для вивчення), сообщить по телефону (повідомити телефоном).
3. Інтерактивний метод «Акваріум» (СЛАЙД №10)

   Об’єднана група з 4-5 учнів отримує завдання для обговорення (учні тим часом слухають обговорення) через 3 хв. їх повідомлення вислуховують всі учні й виправляють або доповнюють. Завдання для роботи в групі:
ü    Яку функцію виконують прийменники у реченні?
ü    З якими відмінками найчастіше вживаються прийменники?
ü    Чи відрізняється вживання прийменників у російській та українській мовах?
ü    Які особливості вживання деяких прийменників?
V. Закріплення вивченого матеріал

1. «Мозковий штурм» (СЛАЙД №13)
      Пригадати все, що учні знають про прийменник. У зошитах записуються  у вільній скороченій формі всі висловлені ідеї.
1.                Словниковий диктант із взаємоперевіркою
2.                (СЛАЙД №14) (учні міняються зошитами, з’являється слай із правильно написаними словами).
По третє вересня, по-третє, рік у рік, незалежно від,  день у день,
знадвору, час від часу, на жаль, вивчити напам’ять, на пам’ять, відповідно до, у зв’язку з, незважаючи на, незалежно від, за винятком двох, задля, з-посеред, із-за,  на відміну від, всупереч, поблизу, згідно з, із-над, нарівні з.
  VІ.  Оцінювання
  VІІ . Підсумки уроку
1)  Рефлексія (СЛАЙД №15)
Чи було досягнуто очікуваних результатів уроку?
Що під час уроку  запам’яталося найбільше?
Які труднощі виникали під час виконання завдань?
Як ви зможете використати набуті сьогодні знання?
    VІІІ. Домашнє завдання
Скласти твір – мініатюру «Золота осінь» , використовуючи прийменники.












Тема. Контрольна робота за темою "Прийменник як службова частина мови"
Тип уроку: контрольно-рефлексивний.
Мета: перевірити рівень засвоєння учнями основних понять, правил із теми «Прийменник», визначити рівень сформованості правописних умінь і навичок школярів; розвивати уміння  самостійної роботи.
 Обладнання: текст диктанту,тестові завдання
 Методи  і  прийоми: самостійна  робота.


Перебіг  уроку


І.   Оголошення теми та мети уроку
ІІ.  Мотивація навчальної  діяльності  школярів
ІІІ. Виконання  учнями контрольної роботи        
 Виконання  тестових завдань (СЛАЙД №5)

1.  Підкресліть правильний варіант у дужках:
          Прийменник – (самостійна, службова)(змінна, незмінна) частина мови,  
          що (має, не має) лексичне значення, членом речення (не буває, буває)
2.  Визначте, чи правильне твердження:
Прийменники з-за, з-під, поза, попід, понад, поміж – складні:
Так                                        Ні
3.  Виберіть правильний варіант відповіді:
Прийменники, утворені від прислівників, іменників та прийменників, пишуться:                      
Разом                            Окремо
4. Похідними є прийменники:
а) спосіб творення яких визначити неможливо;
б) утворенні способом складання або переходу з інших частин мови;
в) утворені префіксальним або суфіксальним способами.
5.  За будовою прийменники бувають:
а) прості, складні, складені
б) похідні, непохідні;
в)інфекційні, неінфекційні.                                                      
6. Позначте рядок, у якому записано всі відношення прийменників:    
а) умови, причини, просторові;
б) допустові, об’єктні, означальні;
в) мети, часові,обставинні.
          7. У якому рядку всі виділені  слова - прийменники?
а) подивитися навколо, сидіти біля столу;
б) рухатися проти течії, бігати біля річки;
в) повертатися в коло, стати ззаду.
 8. Завжди з прийменником вживається:
а) родовий відмінок;
б) називний відмінок;
в) місцевий відмінок.
  9. Позначте рядок, у якому всі прийменники пишуться через дефіс:
а) (з)попід, з(поза), із(під);
б) (по)над, (під)час, (на)вколо;
в) з(посеред), по(між), (в)супереч.
  10. Однозвучними з іменником є прийменники:
а) край, кінець, коло, круг;
б) близько, мимо, осторонь;
в) поруч, позад, поверх.
 11. Позначте рядок, у якому словосполучення утворені правильно:
а) у чотири години, контрольна по математиці;
б) на протягу двох годин, зайти в кімнату;
в) о восьмій годині сорок хвилин, стояти біля вікна.
12. Позначте рядок, у якому  всі хвороби не належать до інфекційних:
а) грип, СНІД, вітряна віспа;
б) алкоголізм, наркоманія, гіподінамія;
в )тютюнопаління, ангіна , холера.
ІV. Підсумки уроку
      1. Організований збір зошитів.
      2. Відповіді на запитання, які виникли в  учнів під час виконання   
          контрольної роботи.

     V. Домашнє завдання
        Повторити вивчену тему параграфу 30-32
        Скласти  діалог на тему  « Прийменник»
    









Українська мова. 5 – 12 класи: Програма для загальноосвітніх навчальних закладів /
 Г.Т.Шелехова, В.І.Тихоша, А.М. Ковальчук та ін. – К.: ВТФ «Перун», 2005р.

   
 М.І.Пентелюк , І.В.Гайдаєнко,  А.І.Ляшкевич,С.А.Омельчук.   Рідна мова: Підручник 
 для 7 класу – К.: «Освіта», 2007. -  295 с.

Комментарии

Отправить комментарий

Популярные сообщения из этого блога

Книга в моєму житті (виховна година, 7 клас)

І.П.Котляревський.Наталка Полтавка. (фрагмент уроку у 9-Б класі)