Леся Українка ( Лариса Петрівна Косач )
Мета:
навчальна: продовжити знайомити учнів з поетичною
творчістю Лесі Українки, пов’язуючи її з біографією письменниці;
проаналізувати, з’ясовуючи ідейно-тематичне спрямування, художні особливості
поезій «Як дитиною, бувало», «Мрії»;
розвивальна: виразно
читати та аналізувати поезії, розвивати уяву, логічне мислення, уважність, навички
виразного читання ліричних творів, уміння характеризувати у поезіях образ ліричної героїні;
виховна:
виховувати
почуття пошани, поваги до творчості Лесі Українки; стоїчні риси характеру
(цілеспрямованість, наполегливість, мужність).
Тип уроку: комбінований
Обладнання: портрет Лесі Українки, підручники,
мультимедійний показ, книги-картки уроку (для учнів), бібліотечка творів
письменниці.
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
Добрий
день вам, діточки, мої милі зірочки. Сьогодні мені вас хочеться порівняти із
зірками, без яких не можна уявити вечірнього неба.
Тож
долоньки до долоньок прикладіть і зірочку щастя, тепла один у одного візьміть.
II. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. Подивіться уважно, що ви
бачите у моїх руках ? (Книгу)
Так , це - книга, але вона
досить дивна.
(учитель розгортає сторінку книги)
Що дивного у ній?
(У ній
зовсім чисті сторінки )
Учні, наше завдання полягає у тому, щоб
наповнити книгу новими знаннями, здобутими на уроці. Її сторінки, ніби нові
зорі, з’являтимуться у цій книзі знань.
III. Оголошення теми, мети уроку
Бувають
такі життєві миті, коли хочеться посидіти наодинці… Та враз настають хвилини,
коли є бажання взяти в руки чистий аркуш паперу, олівець і писати поезію для душі ...
Дивлюсь на небо, бачу зорі.
Це усіх нас людськії долі.
Яскраво світять, милують погляд,
Та щось ховають у безоднях.
Безодні ці - це ми усі.
Зірки, що сходять уночі.
Як ніч і день міняють час,
Так рік за роком і міняє нас.
Усе минає, лиш лишає
таланти кожного із нас.
Про одну зірку талановиту,
Мистецтвом слова оповиту
І німбом ясності омиту,
Я хочу зараз розказати.
Тож сьогоднішня тема уроку
познайомить нас із зіркою, яка сяятиме у всі покоління і віки, - це Леся
Українка.
Вона поетеса, музикант,
авторка підручників. Я пропоную вам стати маленькими авторами своїх
книг-пізнань .
Тему і дату уроку записуємо
на палітурці наших книг . Тож книга отримала назву «Леся Українка. Образ
ліричної героїні в поезіях «Як дитиною, бувало», «Мрії».
Ми
|
ознайомитися (з біографією, творчістю)
|
прочитати (вірші, проаналізувати)
|
|
визначити (як розкривається поетеса у своїх
віршах)
|
IV. Сприйняття та усвідомлення учнями навчального матеріалу
Учитель
Леся Українка писала: «Ні! Я жива!
Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не вмирає…»
Подумаймо разом, які риси характеру притаманні людині,
яка могла написати такі зворушливі поетичні рядочки ?
- Сила духу, віра, надія,
любов, мужність, поезія.
Саме
такими рисами характеру володіла видатна українська поетеса Леся Українка (Лариса
Петрівна Косач).
На уроці ми працюватимемо у групах, назви яких ви
отримаєте відповідно до рис характеру поетеси: «Віра», «Надія», «Любов».
Правила
роботи в групах
Група
визначає лідера (його роль - відповідає за роботу групи, співпрацює з іншими,
створює доброзичливу атмосферу, сам відповідає з конкретно поставленого
завдання, вирішеного спільними зусиллями, або ж надає слово іншому з групи).
Розповідь про Лесю Українку
"Наша
Леся" - говоримо просто і звично, ніби про найдорожчу, найближчу і рідну
людину. Образ Лесі Українки входить у життя з першими піснями й віршами,
першими друкованими рядками; полонить серце своєю великою любов'ю до народу,
мужністю і величчю, своєю незламною силою. Ось уже понад сто років ми живемо з
її натхненною поезією.
На шлях я вийшла ранньою
весною
І тихий спів несмілий
заспівала,
А хто стрівався на шляху
зо мною,
Того я щирим серденьком
вітала:
Непевна путь, мій друже, в
нас обох,
- Ходи! Шлях певний швидше знайдемо вдвох.
Ох, довгий шлях сей, тяжко
йти по йому,
Найтяжчий для того, хто
одинокий!
Та не сама я на шляху
тяжкому,
Я не сама мандрую
в світ широкий.
Леся
Українка народилася на Волині, у дворянській сім’ї — Олени та Петра Косачів.
Родина Косачів була незвичайною, адже дала світові кількох письменників. Мати —
письменниця Олена Пчілка. Літераторами, громадськими діячами, науковцями були
дядько (брат матері — Михайло Драгоманов), його дружина. Але найзнаменитішою
стала, звичайно, Леся Українка. Після вечері сім’я збиралася в батьківському
кабінеті. Це була невелика, зі смаком упорядкована кімната - улюблене місце
дітей і дорослих. На стіні, у вишитих Ольгою Петрівною рушниках, висів портрет
Шевченка з пишними козацькими вусами, в пальті і чорній смушевій шапці, а далі
- фото господарів, рідних і знайомих та самої Ольги Петрівни - в довгому білому
платті, з трояндою на грудях.
Слово вчителя
Учні,
напередодні нашого уроку, ви отримали домашнє завдання, мета якого полягала у
тому, щоб відшукати цікаві відомості (у формі спогадів рідних) про життя Лесі
Українки. Чи поралися Ви із
цим завданням?
Група «Віра» Ми підготували спогади матері про Лесю.
Згадує Лесина Мати
— Олена Пчілка
Мати: Моя донька, Лесенька, з
дитинства була хворобливою дитиною. Коли їй було 10 років, ми пішли до річки
святити воду. Це було саме на Водохреща. Трапилося нещастя: Леся провалилася,
промочила ніжки, потім застуда. Ми з чоловіком навіть не здогадувалися, що в
майбутньому це буде хвороба на все життя. Леся страждала від страшних болів,
мовчки переносила операції. До школи, звісно, ходити не могла. Тому навчалася
вдома з нашою допомогою.
Група "Надія"
Родина була великою, ось так згадує Лесю її
сестра Ольга.
Сестра
Ольга: Леся була молодшою
від мене, але з дитинства була бойовим дівчиськом, верховодила навіть у
хлоп’ячому гурті. Вона мала чудові здібності, оволоділа 10 мовами, історією,
літературою.
Пам’ятаю,
як ми з батьком збиралися у великій кімнаті, Леся грала на фортепіано, сама
навіть писала музику.
А
коли заарештували нашу тітку Єлю, Леся написала свій перший вірш
"Надія". А мама запропонували їй обрати псевдонім — Леся Українка.
Майбутній поетесі було лише 9 років.
Учитель
Ні долі, ні волі
у мене нема,
Зосталася тільки
надія одна:
Надія вернутись
ще раз на Вкраїну,
Поглянути ще раз
на рідну країну,
Поглянути ще раз
на синій Дніпро, -
Там жити чи вмерти, мені все одно;
Поглянути ще раз
на степ, могилки,
Востаннє згадати
палкії гадки...
Ні долі, ні волі
у мене нема,
Зосталася тільки
надія одна.
Група "Любов"
З-поміж усіх рідних найбільш дружньою
була Леся зі своїм братом Михайлом.
Брат
Михайло: Все своє
дитинство ми провели разом. Разом гралися, вчилися, працювали. Наші батьки так
пишалися, коли побачили підручник стародавнього світу, який написала Леся для
нашої молодшої сестрички.
Я
пам’ятаю дитинство, коли ми, незважаючи на наше дворянське походження, любили
проводити вільний час разом із селянськими дітьми, коли перебували у своєму
сільському маєтку в селі Колодяжне.
Дуже
цікаво розповідав тоді дядько Лев про русалок, мавок, лісовиків. Леся аж
побігла уночі до лісового озера, щоб їх побачити.
Пізніше
Леся про це напише у драмі "Лісова пісня". А поки вона багато читає,
подорожує.
Слово вчителя
Леся згадувала: «Моя мати постійно супроводжувала мене
різними мальовничими містами України. Я зустрічалася з відомими, цікавими
людьми. Через важку хворобу мені довелося побувати на лікуванні в Єгипті,
Криму, Грузії. Я бачила чудові місця, насолоджувалася теплим сонечком, писала
свої твори про українців, про відомих героїв інших країн. Мені здавалося, що
все це — моя душа, моє життя. Мені не було боляче, наснагу і підтримку я відчувала
завжди».
Леся
Українка померла 1 серпня 1913 року в Грузії, містечку Сурамі. Ми сьогодні
захоплюємося цією талановитою жінкою, яка все житія долала свій фізичний біль.
Учні, ви
підготували цікаві повідомлення до першої сторінки книги.
Тож
розгортаємо наступну її сторінку.
Вам
потрібно заповнити таблицю у такій формі:
Робота в групах (3 хв )
родина
|
перебування
|
|
дворянська
інтелігентна
освічена
|
Україна
Полісся
Крим
Єгипет
Грузія
|
|
діяльність
|
Леся Українка
|
риси характеру
|
поет
музикант
лінгвіст
автор підручника
перекладач
|
мужня
вольова
незламна
сила духу
стоїчний характер
|
Змістово-пошукова
діяльність
Найкраще
поетеса розкриває внутрішній світ у своїх творах.
-
Яка ж вона - Леся Українка? (відповіді учнів)
Другу
сторінку розгортаємо, до нових знань вирушаємо.
Художній
аналіз поезії «Як дитиною, бувало»
(образ мужньої, сильної духом
дівчинки).
Робота з підручником (с. 73)
Словничок:
епіграма — невеличкий вірш, що висміює когось.
Виразне читання поезії «Як дитиною, бувало»
Група «Віра»
- На які частини
можна умовно поділити поезію? Що вони відображають?
(
1- фізичний біль дитини, 2 - незламний дух)
Завдання: визначити тему і основну думку поезії .
Тема: болючі переживання поетеси з приводу власного здоров'я; намагання героїні боротися через силу з хворобою, яка
її спіткала в дитинстві.
Основна думка: тільки сильна духом людина здатна
подолати будь-які труднощі.
Група «Надія»
-
Які риси характеру ліричної героїні виявляються у поезії? (гордість, стійкість, витривалість, терплячість).
Лірична героїня забуває гордість, боїться образити
сміхом, схильна до прощення.
Завдання: визначити ідею поезії.
Ідея:
уславлення сили волі, терпимості,
наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.
Група «Любов»
-
У яких словах вміщено головну думку поезії?
Головна думка: "Щоб не плакать, я
сміюсь; плачу я, щоб не сміятись"
(протиставлення думок, зміна поглядів ліричної героїні)
(протиставлення думок, зміна поглядів ліричної героїні)
Завдання: визначити художні засоби поезії «Як
дитиною, бувало».
• риторичне запитання: «Що болить?»;
• метафори: «біль
доходив», «зірватись має ... епіграма»;
• епітети: «злий
жарт», «епіграма гостра, злобна».
Учитель
Кожна
плідна робота потребує відпочинку.
«Літературна
ігротека»
Відшукайте
«3 — зайве» слово
за змістом поезії
признавалась,
сміялась, топталась
драма,
епіграма, телеграма
давня гордість, зброя сміху, зірватись має епіграма
Учитель
Кожен із нас має мрію. Без мрії наше життя
було б зовсім не цікавим. Тож розгортаємо наступну сторінку книги і поринаємо у
неповторний світ дитинства Лесі Українки.
Роздуми над поезією «Мрії»
-
Якого кольору бувають мрії? (відповіді учнів)
Виразне читання уривку поезії «Мрії»
Учні,
виразно ви поезію прочитали, тому до друку наступну сторінку підготували.
Робота у групах (3 хв )
Група «Віра» складає
«Асоціативне гроно» (із якими словами уривку
поезії асоціюється слово «мрія»?)
«Асоціативне
гроно»
Мрії
|
дивне
|
принци, королівни
|
|
казка (неповторність дитинства)
|
|
завжди перемагати
|
Хто
сильніший: переможець чи переможений? Чому? На чиєму боці ви?
Група «Віра» виписує
художні засоби із прочитаного уривку.
Випишіть художні засоби:
Епітети
|
любі роки,
надзвичайний, дивний вік, горді переможці
|
Метафори
|
душа бажала, укриті
таємницею, розум очаровали, погляд спускався
|
Група «Любов»
Завдання: намалювати
мрії.
- Якого кольору мрія ?
V. Узагальнення і
систематизація набутих знань
Клоуз-тест
1.
Справжнє ім’я Лесі Українки…
2.
Перший опублікований твір Лесі Українки називався ...
3.
Лесина "душа бажала" у дитинстві...
4.
Поезія "Мрія" має таку назву, тому що ..
Учитель
Тож узагальнимо здобуті на уроці знання
складанням сенкану до образу Лесі Українки
«Сенкан»
1.
Іменник (тема)
2.
Два прикметники
3.
Три дієслова
4.
Речення — висловлювання з теми
5.
Синонім до теми
Леся Українка
Сильна, вольова
Живе, творить, надихає.
Долає всі життєві перешкоди
Незламна дочка Прометея
Учитель
Леся Українка – справжня дочка українського народу. Вона безсмертна, як
безсмертний і наш народ. Вогонь від Прометея, відданий нею народові, - це надія,
віра, сила духу.
Відроджується
держава Україна, а разом з нею і її народ. Вона, наче Мавка, прокинулась від
зимового сну і каже світові устами дочки Прометея:
«Ні! Я жива! Я буду вічно жити!»
Отже,
учні, ви створили модель власної книжечки, яка стане вашим життєвим
дороговказом. Можливо, хтось стане письменником і
напише авторський шедевр.
VI. Підсумок уроку. Мотивація
оцінок
Самооцінка
Оцінка
вчителя
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
Вивчити
напам’ять вірш "Як дитиною, бувало".
Намалювати ілюстрації до прочитаних поезій Лесі Українки.
Комментарии
Отправить комментарий